header
 

Communicatieve vaardigheden

Hoe communiceren de werknemers binnen uw organisatie? Goed ontwikkelde communicatieve vaardigheden zijn onmisbaar in alle werksituaties. Of het nu gaat om effectief spreken, actief luisteren, het waarnemen van non-verbale signalen, we communiceren de hele dag op het werk. De training communicatieve vaardigheden gaat in op het aanleren en verbeteren van deze vaardigheden.

Doel

Bewustwording van de eigen verbale en non-verbale communicatie en de resultaten die u bereikt door de manier van communiceren. Het aanleren van nieuwe communicatieve vaardigheden zodat de communicatie met anderen effectiever en doelbewuster wordt. 

Doelgroep

De training is geschikt voor iedere manager, leidinggevende en werknemer die zich verder wil ontwikkelen op het gebied van communiceren met anderen. 

Inhoud

  • Het leren begrijpen van het communicatieproces,
  • Het verkrijgen van inzicht in het eigen referentiekader,
  • Het leren en oefenen met verbale alsook non-verbale communicatie
  • Het herkennen en omgaan met interne- en externe ruis en stoorzenders
  • Het geven en krijgen van feedback
  • Het actief luisteren
  • Het effectief spreken
  • Het inzetten van vraagtechnieken
  • Het inzetten van gesprekstechnieken,
  • Het beïnvloeden van mensen zonder macht
  • Het inzetten van diverse communicatiestijlen

Werkwijze

De theorie van communicatie wordt afgewisseld met het beleven en praktisch ervaren van werksituaties. In overleg met opdrachtgevers stellen wij daartoe cases, rollenspelen en 'real life' situaties samen. Deze worden gevolgd door gerichte feedback. Hierdoor kunnen de trainingsdeelnemers specifieke inzichten en vaardigheden aanleren en het geleerde steeds beter verankeren en toepassen.