header
 

Commerciële vaardigheden

Commerciële vaardigheden worden in veel beroepen steeds belangrijker. Of je nu monteur bent op de buitendienst, een binnendienst medewerker verkoop of een verkoper buitendienst, allemaal spreken ze klanten. En wat willen klanten? Klanten willen dat U ze helpt beslissen en overgaan tot het kopen van uw dienst of product!

Doel

Deelnemers leren wat het verschil is tussen huidige en gewenste commerciële vaardigheden. Er wordt een duidelijk gespreksstructuur aangeboden voor het inzetten van commerciële vaardigheden. Daarbij leren de deelnemers een volwaardig gesprekspartner voor de klant te worden. Hiertoe wordt aandacht besteed aan kernbehoeften van klanten te inventariseren en in kaart te brengen.

Doelgroep

Alle commerciële binnen- en buitendienstmedewerkers, verkopers en accountmanagers. Kortom: Iedereen die een commerciële functie bekleedt.

Inhoud

  • Hoe zit de bedrijfsorganisatie commercieel in elkaar,
  • Gespreksvaardigheden,
  • SWOT analyse,
  • Het herkennen van het gedrag van de klant,
  • Samenwerking binnen- en buitendienst,
  • Commercieel onderhandelen,
  • Efficiënt tijdsbeheer,
  • Koopsignalen herkennen,
  • De presentatiefase van het verkoopgesprek,
  • De afsluitfase van het verkoopgesprek,
  • De nazorgfase.

Werkwijze

Naast theorie wordt er voor intensief getraind op vaardigheden en attitude in oefeningen en maatwerk rollenspelen. Oefening baart kunst. Iedere deelnemer rondt de training af met een individueel actieplan, waarin de adviezen van de trainer zijn opgenomen. Het actieplan wordt na de training door de trainer telefonisch toegelicht aan de direct leidinggevende zodat deze een coachende rol op zich kan nemen.