header
 

Vaardiger onderhandelen

Onderhandelen wil zeggen: in overleg een overeenkomst bereiken waarbij de doelstellingen en belangen van alle partijen gediend zijn en die voor iedereen aanvaardbaar is. Onderhandelen is een spel, zeggen professionals. Daarom is het handig de spelregels te kennen. Want: onderhandelen doe je overal. Op het werk, met klanten, leveranciers en businesspartners. Je kunt er niet omheen.

Doel

Deze cursus leert je hoe je opkomt voor je belang zonder de relatie met je onderhandelingspartner in gevaar te brengen. We geven je praktische informatie waar je meteen je voordeel mee kunt doen. Onderhandelen een spel? Speel het ook om te winnen!

Doelgroep

Alle commerciële binnen- en buitendienstmedewerkers, verkopers, accountmanagers en werknemers die in hun werk moeten onderhandelen. Kortom: Iedereen die een commerciële functie bekleedt waarin onderhandelen een thema is.

Inhoud

  • Historie over onderhandelen,
  • Het ontstaan van onderhandelingsvaardigheden,
  • Primaire emoties bij onderhandelen,
  • De dwalende onderhandelaar,
  • De inhoud,
  • De spelregels,
  • De machtsbalans,
  • De Sfeer,
  • Een psychologisch inzicht,
  • Techniek,
  • Succesvolle onderhandelingsstrategieën,
  • Vijf succesfactoren,
  • Valkuilen,
  • Onderhandelingsstijlen,
  • Oefening onderhandelingsstijlen,
  • Verbaal en non-verbaal onderhandelen,
  • Gesprekstechnieken,
  • Reflectief en effectief luisteren,
  • Kernkwaliteiten bij onderhandelen,
  • Verschillende fasen,
  • Een analyse voor het onderhandelen.

Werkwijze

Naast theorie wordt er voor intensief getraind op vaardigheden en attitude in oefeningen en maatwerk rollenspelen. Oefening baart kunst. Iedere deelnemer rondt de training af met een individueel actieplan, waarin de adviezen van de trainer zijn opgenomen. Het actieplan wordt na de training door de trainer telefonisch toegelicht aan de direct leidinggevende zodat deze een coachende rol op zich kan nemen.